Ausbildung
Forschung
Projekte
Publikationen
Vorträge
Lehrtätigkeit
Kunst
Verbände

Blog

MediaArtsEducationNet




Ästhetisch-
informatische
Medienbildung


Athena Verlag

qrcode
Read on mobile


 
Publikationen / publications

"Disciplinary boundaries are historical accidents - and we don't follow historical accidents." Justine Cassell



2014

Beiträge in Buchpublikationen/chapters in books/in review

Daniela Reimann: Digital media in creative processes with young people in vocational preparation, paper for the International Symposium on "Youth as Visual Culture Producers: Artistic Skills and Knowledge in Secondary Education", 22-23 November 2013, Public University of Navarra, Pamplona/Spain, im Erscheinen, 2014

Daniela Reimann unter Mitarbeit von Andrea Wüst und Miriam Burkhart: Digitale Medien als ästhetische Erfahrungsräume für Jugendliche in berufsvorbereitenden Bildungsmaßnahmen, in: Rudolf Kammerl, Alexander Unger, Petra Grell, Theo Hug (Hrsg. 2013): DGfE Jahrbuch 2013, Diskursive und produktive Praktiken in der Digitalen Kultur, im Erscheinen, 2014

Journal papers

Daniela Reimann, Andrea Wüst (2014): Ästhetisches Handeln als Lernprinzip im Fach Technik: Konzepte für eine ästhetisch-künstlerisch geleitete Berufsorientierung mit interaktiven Textilien (Beitrag in review)

Daniela Reimann, Simone Bekk (2014): Introducing artistic processes with digital media in vocational preparation, in: Leonardo Electronic Almanac, issue: The Culture of Digital Education: Innovation in Art, Design, Science and Technology Practices, Senior Editors for this volume: Lanfranco Aceti, Nina Czegledy and Oliver Grau, to appear 2014


2013

Daniela Reimann, Kathrin Himmelmann: Praxisbeispiel: Interaktive Kleidung. Ein Projekt zur Stärkung der digitalen Medienkompetenz in der beruflichen Qualifizierung von Mädchen, in: Praxishandbuch Lust auf MINT, herausgegeben von der Jugendstiftung Baden-Württemberg, Stuttgart, 3/2013

Fischer, M., Ziegler, M., Gaylor , C., Kohl, M., Kretschmer, Reimann, D., Barkhau, S. (2013): Ein Rahmenkonzept für die Erfassung und Entwicklung von Berufsbildungsqualität. In: Fischer, M. (Hg.2013): Qualität in der Berufsausbildung – Anspruch und Wirklichkeit. Bonn: Bundesinstitut für Berufsbildung (BIBB).

Journal papers

Daniela Reimann unter Mitarbeit von Miriam Burkhart und Andrea Wüst: Künstlerisch-technische Medienbildung: Ästhetische Zugänge zu digitalen Technologien in der Berufsvorbereitung, in: BWP@ Spezial, Heft "Medien der Zukunft – Zukunft der Medien", Hrsg.: Axel Buether & Ulrich Heinen

Daniela Reimann, unter Mitarbeit von Miriam Burkhart und Andrea Wüst: Künstlerisch-technische Medienbildung zur Förderung digitaler Medienkompetenz von Jugendlichen: Theoretische Grundlage und didaktische Position eines Forschungsprojekts, in: Dichtung Digital, Journal für Kunst und Kultur Digitaler Medien, Online-Text, im Erscheinen 2014

Daniela Reimann: Ästhetik der Qualitätssicherung: Zur Bedeutung der ästhetischen Wahrnehmung für die Förderung von Prozessqualität in der Ausbildung, in: Zeitschrift Berufsbildung, 3/2013, S. 34-36

Martin Fischer, Magdalene Ziegler, Daniela Reimann: Instrumente zur Verbesserung der betrieblichen Berufsausbildung, in: Lehren und Lernen, Zeitschrift der Bundesarbeitsgemeinschaften Elektrotechnik-Informatik und Metalltechnik, Heft 109 (4/2013)

Daniela Reimann: Introducing artistic processes with digital media in vocational preparation, contribution in review for "The Culture of Digital Education: Innovation in Art, Design, Science and Technology Practices", Leonardo Electronic Almanac in preparation, 2013

Geplante Beiträge in conference proceedings

Daniela Reimann: MediaArt@Edu - Artistic approaches to digital media technology in vocational preparation: New concepts to support media literacy of young people, paper proposal for the 8th International Conference on the Arts in Society, 24-26 June 2013, Budapest

2011

Daniela Reimann: Shaping Interactive Media with the Sewing Machine: Smart Textile as an Artistic Context to Engage Girls in Technology and Engineering Education, in: Gianluca Mura (Ed.): International Journal of Art, Culture and Design Technologies (IJACDT), ISSUE ON CREATIVITY,INNOVATION AND TECHNOLOGIES CULTURES, 2011, p. 12-21 abstract here, view sample PDF here, Guest Editorial Preface by Gianluca Mura, Politecnico di Milano University, Italy

Daniela Reimann, Werner Fütterer, Sebastian Biefang: Do-It-Yourself-Whiteboards as a Creative Approach to Innovative Media Education: Exploring Wiimote Hacks as Didactic Tools,( abstract here), full paper for purchase here, in: The International Journal of the Arts in Society, Volume 5, Issue 6, pp.117-126, Chicago: Common Ground Publishing

Daniela Reimann: paper proposal for the Workshop panel "At the educational crossroads of Arts & Science and Technology", organised by Nina Czegledy, Sixth International Conference on the Arts in Society 12-14 May 2011, Berlin-Brandenburg Academy of Sciences and Humanities (BBAW), (reviewed paper proposal, forthcoming)

Beiträge in Conference proceedings

Daniela Reimann: Smart textile as a context for art based technology and engineering education, accepted paper proposal for the ISEA 2011 festival and symposium of the Inter-Society for the Electronic Arts 2011, September 14, 2011 – September 21, 2011, Sabanci University, Istanbul. artistic director: Lanfranco Aceti


Journal Papers 2011

Matthias Kohl, Thomas Reglin, Susanne Weber, Martin Fischer, Magdalene Ziegler, Daniela Reimann, Uta Fahrenholz (Karlsruher Institut für Technologie): Betriebliche Berufsausbildung verbessern: Modellversuche zur Qualitätsentwicklung und -sicherung, short paper, in: Wirtschaft und Berufserziehung, Ausgabe 12/20112011, S.13

Martin Fischer, Matthias Kohl, Thomas Reglin, Susanne Weber, Magdalene Ziegler, Daniela Reimann, Uta Fahrenholz: Qualitätsentwicklung und -sicherung in der betrieblichen Berufsausbildung: Forschungsstand, Zielsetzungen des aktuellen BIBB-Förderschwerpunkts und Herangehensweise der Modellversuche, in: BWP@, Berufs- und Wirtschaftspädagogik, Ausgabe Nr. 21: Qualität und Qualitätsmanagement in der Berufsbildung, erscheint Herbst/Winter 2011, online journal paper ( PDF here)

Herausgebertätigkeit/editorial work

Guest editor of the Leonardo Electronic Almanac volume, to follow the Leonardo @ Ars Electronica 2008-10 symposia on interdisciplinary art, design, science and technology in education organised by Nina Czegledy and Daniela Reimann, hosted by the Department of Art Education, University of Art and Industrial Design (Head: Angelika Plank) in conjunction with Ars Electronica 2010, to appear in the LEONARDO Electronic Almanac LEA, the MIT, a peer reviewed journal and research development hub at the intersection of art, science and technology edited by Lanfranco Aceti

Daniela Reimann (Hrsg. & Autorin, seit 2005): Web log Media Arts Education. A blog on interdisciplinary approaches in media, arts & education at school & university at international level.

- 2009 Media Arts Education has been approved by the LabforCulture.org editorial team "European Cultural Blogging Map". It appears now on the map at the LabforCulture Web site - sharing culture across Europe
, LabforCulture, The European Charter for Media Literacy
Media Arts Education is listed on:

Technology in the Arts – services to build your organisational capacities of The Center for Arts Management and Technology CAMT at Carnegie Mellon, under the Art-Focused Tech Resource Section


- The MARCEL Network (Multimedia Art Research Centres and Electronic Libraries). About MARCEL
- Digital Art Education
- Art Blogs by Furtherfield.org, a London based online platform for the creation, promotion, and criticism of adventurous digital/net art work for public viewing, experience and interaction.
- Rhizome member directory
- Art Education 2.0 member site
- Leonardo Education Forum Blog
- Teaching Web Art, Blogs and Thread for Adult Learners
- Culturebot.org, online magazine devoted to contemporary performance and the live arts: dance, theater, music and more.
- Art-Focused Tech | Technology in the Arts, a service of the Center for Arts and Technology at Carnegie Mellon
-
artjunction. The art teacher’s guide to the internet. Ideas, tools, and resources for teaching art and design in a post-digital age
- featured on ATNE, Art Technology New England, a consortium dedicated to uniting the worlds of art and technology, ATNE is a project of Boston Cyberarts and creates a vital platform for networking, support, exploration and discussion of current issues in the new media and digital arts community.
- Media Arts Education is synchronized on Pontydysgu's speaker's corner

- Media Arts Education "looks relevant", on Media Education and Web 2.0

Teresa Torres Eca, InSEA, APECV, on MEDIA ARTS EDUCATION presented for WWA meeting Newcastle Oct./Nov. 2009, on Literacy, Transculturalism, Interculturalism and Zero- Poverty and Sustainability:
"Let’s see just one case: Media Arts Education A blog on interdisciplinary approaches in media, arts & education at school & university level by Daniela Reimann (http://daniela-reimann.de/media-arts-education/) , this blog is linked to hundreds of websites, forums, blogs and VR social networks, organisations, institutions, events. Daniela not only advertise but also critical analyse the information going beyond and research its impact and creating new linkages and projects in partnership with the members/ users of the site . Recommendations A rhizome ceaselessly establishes connections between semiotic chains, organizations of power, and circumstances relative to the arts, sciences, and social struggles.(Deleuze and Guattari 1987, 7) So, we already have a very rich background of existing nodes or communities in virtual spaces ready to start purposeful partnerships in physical spaces using rhizomatic growing structures. Recommendations A rhizome ceaselessly establishes connections between semiotic chains, organizations of power, and circumstances relative to the arts, sciences, and social struggles.(Deleuze and Guattari 1987, 7) So, we already have a very rich background of existing nodes or communities in virtual spaces ready to start purposeful partnerships in physical spaces using rhizomatic growing structures. Rhizomatic structures are non-linear, anarchic, and nomadic."

qrcode
Access Media Arts Education on mobile

Daniela Reimann (guest editor): ISEA newsletter special "media art education" of the Inter-Society of the Electronic Arts (ISEA), ISEA Newsletter #103 - ISSN 1488-3635 #103 August-October 2006.
In August 2006 the newsletter special on media art education was published by the ISEA, the Inter-Society for the Electronic Arts on: http://www.isea-web.org/inl/inl103.html. It reports on projects, institutions and activities linked to media art and education at school and university level as well as at museums. In co-operation with Nadia Palliser, Coordinating director ISEA and Nina Czegledy, ISEA board.
"Founded in the Netherlands in 1990, the Inter-Society for the Electronic Arts (ISEA) is an international nonprofit organization fostering interdisciplinary academic discourse and exchange among culturally diverse organizations and individuals working with art, science and emerging technologies. ISEA publishes a newsletter; hosts an online archive and exchange environment and oversees the International Symposium on Electronic Art, a regular gathering of the international art, science and technology community. (To learn more about ISEA, click here)

2007 Member of the "International Advisory Board for the Arts Conference and Journal", Common Ground, Australia, (scope) in co-operation with Dr. Tressa Berman, Arts conference Director, San Francisco, Dr. Bill Cope, Research Professor, Department of Educational Policy Studies, College of Education, University of Illinois Urbana-Champaign, Director,Common Ground, Adjunct Professor, Globalism Institute, RMIT University, Melbourne

Monografie


Daniela Reimann:
Ästhetisch-informatische Medienbildung mit Kindern und Jugendlichen. Grundlagen, Szenarien und Empfehlungen für Gestaltungsprozesse in Mixed Reality-Lernräumen, Oberhausen, 2006 (ATHENA Verlag, ARTIFICIUM Schriften zur Kunst und Kunstvermittlung), ISBN 3-89896-249-0


Presse/press coverage, media mentions and selected feedback on my work

Die Kunst der Technikdidaktik, in: LEARNTEC 2012 Newsletter 02, 14.12.2011


Media Arts Education presented on GIRLS CAN BLOG, Interview by Annina Luzie Schmid [13.6.2010]

MB21 2009 fragt nach, Interview im Rahmen der Jury-Tätigkeit MB21 2009

Europäische Experten fordern mehr Forschung für Kulturelle Bildung. Berliner Tagung bereitet UNESCO-Weltkonferenz in Seoul vor, in: UNESCO Online, Dt. UNESCO Kommission e.V., Bonn, 2.12.2009 [6.12.09]

"Dem zweitem Leben droht der frühe Tod. Vor einem Jahr kochte der Hype um die virtuelle Parallelwelt Second Life hoch - Heute sind 3D-Welten Thema an der Hochschule", in: Badische Zeitung, von Nikolai Worms, 8.2.2008, S.8

"UNESCO-Weltkonferenz über kulturelle Bildung", Christine M. Merkel, Kulturreferentin der Deutschen UNESCO-Kommission und war Mitglied der deutschen Expertendelegation bei der Weltkonferenz über kulturelle Bildung in Lissabon, in: unesco heute online, Online-Magazin der Deutschen UNESCO-Kommission, Ausgabe 3-4, März/April 2006

Interview for the International Women's Day (Josy Fraser), published by Graham Attwell on the Wales Wide Web on 06-March-2006/ Josie Fraser (EdTechUK) has launched the initiative for the International Edublogging Women's Day 2006. Permalink

Der Computer in der Kunst, Interview mit Daniela Reimann im Rahmen des BLK-Modellversuchs ArtDeCom, in: Kieler Nachrichten vom 01.02.2002

Grundschüler machen Computerkunst, in: Heise Online, 29.06.2002


Journal Papers 2011

Matthias Kohl, Thomas Reglin, Susanne Weber, Martin Fischer, Magdalene Ziegler, Daniela Reimann, Uta Fahrenholz (Karlsruher Institut für Technologie): Betriebliche Berufsausbildung verbessern: Modellversuche zur Qualitätsentwicklung und -sicherung, short paper, in: Wirtschaft und Berufserziehung, Ausgabe 12/20112011, S.13

Martin Fischer, Matthias Kohl, Thomas Reglin, Susanne Weber, Magdalene Ziegler, Daniela Reimann, Uta Fahrenholz: Qualitätsentwicklung und -sicherung in der betrieblichen Berufsausbildung: Forschungsstand, Zielsetzungen des aktuellen BIBB-Förderschwerpunkts und Herangehensweise der Modellversuche, in: BWP@, Berufs- und Wirtschaftspädagogik, Ausgabe Nr. 21: Qualität und Qualitätsmanagement in der Berufsbildung, erscheint Herbst/Winter 2011, online journal paper ( PDF here)

2011

Journal Papers

In preparation: Daniela Reimann: Crossing the borders of arts, science and technology in education, conference paper for the symposium Leonardo @ Ars Electronica 2010, a symposium on interdisciplinary art, design, science and technology in education organised by Nina Czegledy and Daniela Reimann, hosted by the Department of Art Education (Head: Prof. Dr. Angelika Plank) in conjunction with Ars Electronica 2010, 6 September 2010, Kunstuniversität Linz, Hauptplatz 8, to appear in: LEONARDO Electronic Almanac LEA, the MIT Press, a peer reviewed journal and research development hub at the intersection of art, science and technology edited by Lanfranco Aceti, guest edited by Daniela Reimann, Nina Czegledy, to appear

Daniela Reimann: Shaping Interactive Media with the Sewing Machine: Smart Textile as an Artistic Context to Engage Girls in Technology and Engineering Education, in: Gianluca Mura (Ed.): International Journal of Art, Culture and Design Technologies (IJACDT), ISSUE ON CREATIVITY, INNOVATION AND TECHNOLOGIES CULTURES, 2011, p. 12-21 abstact here, view sample PDF here, Guest Editorial Preface by Gianluca Mura, Politecnico di Milano University, Italy

Daniela Reimann, Werner Fütterer, Sebastian Biefang: Do-It-Yourself-Whiteboards as a Creative Approach to Innovative Media Education: Exploring Wiimote Hacks as Didactic Tools,( abstract here), full paper for purchase here, in: The International Journal of the Arts in Society, Volume 5, Issue 6, pp. 117-126, Chicago: Common Ground Publishing

Daniela Reimann: paper proposal for the workshop panel "At the educational crossroads of Arts & Science and Technology", organised by Nina Czegledy, Sixth International Conference on the Arts in Society 12-14 May 2011, Berlin-Brandenburg Academy of Sciences and Humanities (BBAW), (presented conference paper)

Beiträge in conference proceedings

Daniela Reimann: Smart textile as a context for art based technology and engineering education, accepted paper proposal for the ISEA 2011 festival and symposium of the Inter-Society for the Electronic Arts 2011, to take place in Istanbul over 14-21 September 2011, Sabanci University. artistic director: Lanfranco Aceti, PP presentation

Daniela Reimann: Artistic Processes to Engage Girls and Young Women in Technology and Engineering Education, accepted paper proposal for oral presentation at the InSEA World Congress 2011, 27-30 June 2011, Budapest

2010

Journal Papers

Daniela Reimann, Werner Fütterer, Sebastian Biefang: Kreativer Einsatz interaktiver Tafeln in Bildungsprozessen: Do-It-Yourself-Whiteboards als mediendidaktischer Ansatz, in: Lernen & Lehren, Zeitschrift der Bundesarbeitsgemeinschaften Elektrotechnik-Informatik und Metalltechnik, Wolfenbüttel: Herkner, erscheint in Heft 100, 4/2010, 2010, S. 182-189



Beiträge in conference proceedings

Daniela Reimann, Werner Fütterer, Sebastian Biefang: Hacking Media Education by Developing Interactive DIY-Whiteboards (mis)using Wiimote, paper for the ARTECH 2010, The 5th International Conference of Digital Arts "Envisioning Digital Spaces", 21, 22 & 23 April, 2010, Guimaraes, Portugal, in: ARTECH Conference Proceedings 2010, (PDF download), p. 72-77 (ISBN: 978-989-96163-1-8)



Nina Czegledy, Daniela Reimann: Media Arts Knowledge Transfer: Socio-cultural challenges in responsive art education, invited paper proposal and invited presentation, in: Proceedings of the UNESCO World Conference on Arts Education, WS II-3 "Reaching out to a diversity of socio-cultural contexts and specificies: Digital media, popular culture and art education", 25-28 May 2010, Seoul. http://www.unesco.org/culture/en/artseducation/pdf/fpninaczegledydanielareimann203.pdf

2009

Beiträge in Buchpublikationen/ articles in books

Daniela Reimann: Art, technology and education in the German context. (Portuguese version: Arte tecnologia e eduçacão no contexto Alemão), in: Biazus, Maria Cristina, Programa Petrobras Cultural (ed. 2009): Education, art, digital inclusion. Projeto Aprendi: abordagens para uma arte/educação tecnológica.Organização e coordenação por Maria Cristina V. Biazus. Porto Alegre: Editora Promoarte, 2009 (ISBN 978-85-89900-06-5)

Beiträge in conference proceedings

Reimann, Daniela, Biazus, Maria Cristina: Artistic research in real and virtual worlds – sense of place as an intercultural interface for context based art projects, paper proposal for the IV Congress of CyberSociety 2009 "Analog crisis, digital future", Living Congress, a new online congress formula with a highly experiential and participatory component (Short paper)

Short papers

Ästhetisch-informatische Medienbildung in Mixed Reality-Lernräumen, online (PDF hier) auf dem Kunstdidaktischen Forum des Schroedel KunstPortals, Redaktion und Moderation Georg Peez, short paper, available online 2/2009.
(Einleitung von Prof. Dr. Georg Peez, Kunstdidaktisches Forum des Schroedel-Verlags: "Ein kompetenter, selbstbestimmter Umgang mit digitalen Medien kann in der Schule sowie ausserschulisch nur dann erfolgen, wenn die Ebene der Programmierung bei der Gestaltung beruecksichtigt wird. Dieser informatische Anteil muss mit dem aesthetischen kombiniert werden, wenn hieraus ein Kunstunterricht erwachsen soll, der analoge und digitale Gestaltung sinnvoll miteinander verbindet. Daniela Reimann begruendet diesen interdisziplinaeren Ansatz zur Integration informatischer Prozesse im Fach Kunst und umreissst Beispiele.", Kunstdidaktisches Forum des Schroedel-Verlags[01/02/2009].


Daniela Reimann: Mediensozialisation: Medienbiographie als Feld für die Integration ästhetisch-künstlerischen und medienpädagogischen Handelns, in: PH FR (PDF-download) Nr. 1/2009, POSITIONEN, Zeitschrift der Pädagogischen Hochschule Freiburg, University of Education Freiburg (University Press), short journal paper, 4/09, S. 32-34

Media Literacy through Integrated Arts & Computer Science in Education, abstract paper proposal for the European Congress on Media Literacy; 21-24 October 2009 Bellaria, Italy (program as PDF)


2008

Beiträge in Buchpublikationen/ articles in books

Daniela Reimann:
Developing Interactive Environments for Play with Hypermedia, in "International Dialogues about Visual Culture, Education and Art", edited by Teresa Eça and Rachel Mason. Bristol, Chicago 2008 (Intellect Books), p. 131-139

Daniela Reimann: Die 3D-Internet-Gemeinschaft Second Life in der medienpädagogischen Bildungsarbeit - eine Kooperation zwischen Hochschule und medienpädagogischer Praxis, in: Eble, Karin, Schumacher, Irene (Hrsg.): Netzwerke in der Bildung, Multiline das Netzwerk für Bildung, Chancengleichheit und Medienkompetenz, München (Kopaed) 2008, S. 254-257 (short paper)

Daniela Reimann: Ästhetische Zugangsweisen zum Lernen und Gestalten im interaktiven Bildraum, in: Lehren und Lernen mit Bildern. Ein Handbuch zur Bilddidaktik, Hrsg. Gabriele Lieber, Baltmannsweiler 2008 (Schneider Verlag), ISBN: 978-3-8340-0478-9

Daniela Reimann: Vom Bild zum interaktiven Community-Bildraum – Ästhetisch forschende Vermittlungsansätze in der Medienpädagogik, in: Sonja Ganguin, Ida Pöttinger: Lost? Orientierung in Medienwelten, 16.-18.11.07, Bielefeld (GMK), 11/2008

Reviewed Journal Papers

Daniela Reimann: Interaktive Bühne und szenisches Spiel mit digitalen Medien – das Unterrichtsprojekt "Zukunftswelten", in: MERZ, medien + erziehung, Zeitschrift für Medienpädagogik. Heft 5/08 Kreative Medienarbeit, Forschungsergebnisse aus der Medienpädagogik und aus künstlerisch-pädagogischen Disziplinen, Hrsg. Iwan Pasuchin, Andreas de Bruin, Nr. 5/Okt. 2008, München (Kopaed)

Daniela Reimann: Integrated arts and computer science in education, experiences gained in two interdisciplinary research projects, selected conference paper of the Leonardo Education Forum (LEF), invited plenary panel on the "Intersections of Art, Technology and Education: Leonardo Education Forum, Pacific Rim New Media Studies, and Beyond", 22.8.07, moderated by Nina CzegledyArts in Society Conference during documenta 12 in Kassel, August 21-24 2007, in co-operation with Dr. Tressa Berman, arts conference director, San Francisco, Common Ground, Australia, to appear in the reviewed Journal on the Arts in Society

Daniela Reimann: Interactive Media in Initial Art Teacher Training: Challenges, problems, and solutions, paper presented on the crafted panel: "Interdisciplinary, Cross Cultural Arts Education Processes and Open Pedagogies with Digital Media", selected conference paper to appear in: International Journal of the Arts in Society to appear

Herausgeberschaft/editorial work

White Paper

forthcoming, LEF publication

Short papers


Daniela Reimann and Nina Czegledy: At the Crossroads of Art, Technology and Education – a cross-disciplinary expert meeting to discuss responsive media art education culture in the 21 C, abstract in: re:place Conference on the Histories of Media, Art, Science and Technology, Berlin 2007

Daniela Reimann: Ausserschulische Vermittlung in medienpädagogischen Experimentierfeldern - eine Lernortkooperation mit dem Zentrum für Kunst und Medientechnologie ZKM | Museumskommunikation, in: "Lehrräume – Lernorte: Raum für mehr. Kulturen, Prozesse, Tendenzen. PH-FR Nr. 2/2008, Zeitschrift der Pädagogischen Hochschule Freiburg, University of Education Freiburg (University Press)

Daniela Reimann: Die 3D-Internet-Community-Welt Second Life – Schnittstelle zwischen Medienpädagogik und ästhetisch-kultureller Bildung, in: PH-FR, Zeitschrift der Pädagogischen Hochschule Freiburg, Schwerpunkt "Kulturelle Bildung", PH Freiburg, 3/2008, Short Journal Paper (University Press), S.14-16


2007

Beiträge in Buchpublikationen/ chapters in books


Daniela Reimann: Medienkunst und Medieninformatik als Impulsgeber für Gestaltungsprozesse mit digitalen Technologien an Schule und Hochschule. Beitrag zur 1. Medienkunst-Konferenz Osnabrück, Kunst- und Bildwissenschaft im Spannungsfeld zwischen Performance- und Medienkunst, Universität Osnabrück, 15. - 17. Mai 2006, Organisation: Prof. Dr. habil. Slavko Kacunko, Universität Osnabrück und PD Dr. Dawn M. Leach, Kunstakademie Düsseldorf, Buchbeitrag in: Slavko Kacunko, Dawn Leach (Hrsg.): Image-Problem?_Medienkunst und Performance im Kontext der Bilddiskussion, Logos Verlag Berlin, Januar 2007 (ISBN 978-3-8325-1473-0)

Daniela Reimann:
Fächerverbindende und körperbezogene Projekte beim Spiel mit interaktiven und mobilen Systemen in der medienkünstlerischen Bildung, in: Konferenz-Proceedings des GMK-Forum Dresden: Körper, Kult und Medien - virtuelle und reale Lebenswelten. Inszenierungen im Alltag und in der Medienbildung. Konzepte für Pädagogik und Bildung. Deutsches Hygiene Museum Dresden, 17.-19.11.2006, Buchbeitrag in: Norbert Neuss, Mike Große-Loheide (Hrsg.), Körper, Kult und Medien. Inszenierungen im Alltag und in der Medienbildung, Buchpublikation zum GMK-Forum 2006 in Dresden, Bielefeld, November 2007 (Gesellschaft für Medienpädagogik und Kommunikationskultur e.V. (GMK)

Daniela Reimann, Maria Cristina Biazus: Augmented virtual 3D-Community spaces as an intercultural interface for higher media art education, in: Koschke, R., Otthein, H., Rödiger, K.-H., Ronthaler, M. (Hrsg.): Informatik 2007, Informatik trifft Logistik, Beiträge der 37. Jahrestagung der Gesellschaft für Informatik e.V. (GI), 24.-28.9.2007 in Bremen, Bd. 1. (S. 528 – 534). Bonn: Köllen; (Paper zum Workshop "Mixed Reality - information meets energy": "Mixed Realities und Be-greifbare Interfaces für Bildungsprozesse" Organisation: Prof. Dr. W. Bruns und Dr. Bernd Robben artecLab, art.work.technology und Heidi Schelhowe, in: Proceedings der Jahrestagung der Gesellschaft für Informatik GI, Universität Bremen, 24.-28.9.2007, 2007, Vol. 1, p. 528-534, ISBN: 978-3-88579-203-1

Reviewed Journal Papers


Daniela Reimann: Lernen und Gestalten mit mobilen und ortsbezogenen Medien im öffentlichen Raum, Journal-Paper in: LA Multimedia, Fachmagazin mit den Themen Medien, Möbel, Mobilität für Unterricht und Schule, Westermann (Mediadaten), B+B Medien GmbH, Düsseldorf, Heft 4/2007, November 2007



Kinder der Grundschule Klixbüll arbeiten mit mobilen Medien im Kunstunterricht, Praktikant: Torben Hansen, Fach Kunst der Universität Flensburg

Daniela Reimann:
Projekte mit mobilen Systemen und lokativen Medien in Kunst und Unterricht, Journal Paper, in: BDK-Mitteilungen, Heft 4/2007, Hannover, November 2007

Papers in Conference Proceedings

Maria Cristina Biazus, Daniela Reimann: Comunidades Virtuais em 3-D: espaços multiculturais multimídia nas aprendizagens em arte, to appear 2007, conference paper, in: proceedings of anpap, 16° Encontro Nacional da Associação Nacional de Pesquisadores de Artes Plásticas Dinâmicas Epistemológicas em Artes Visuais – 24 a 28 de setembro de 2007 – Florianópolis , see Web site here

Daniela Reimann: Art practice with Locative Media and the Culture of Mobility as a context for art education (For abstract see here), Conference Paper in: Proceedings of the InSEA Research and Development congress 2007, University of Education Karlsruhe and Heidelberg, 17-20 July 2007

Daniela Reimann and Pierre Pepin, Art Institute of Fort Lauderdale Florida, USA: Digital media in arts education, (for abstract see here): Emotional Technology Design Through Storytelling in Mixed Reality Scenarios Inspired by Media Arts, conference paper in: Proceedings of the InSEA Research and Development congress 2007, Organisation: Prof. Dr. Carl-Peter Buschkühle und Prof. Dr. Joachim Kettel, Pädagogische Hochschulen Heidelberg und Karlsruhe, 17-20 July 2007, selected paper for the book publication "horizonte/horizons insea2007germany"(to appear, Oberhausen (Athena) 2008)

Short papers, abstracts, festival catalogues

Ausstellungskatalog / catalogue of exhibitions

Daniela Reimann, Maria Cristina V. Biazus: Integrated media education in the 3D-community space Second Life - an environment for higher media education in Mixed Reality, abstract in: Festival catalogue of the Machine-RAUM Biennale for Video Art and Digital Culture", 6-11 November 2007 in Vejle, Jutland, DK. Edited by Hanne Nielsen and Birgit Johnsen, artistic curators of the biennale, in collaboration with the Vejle Art Museum, Vejle, November 2007, DK


Daniela Reimann, Nina Czegeldy, Lynn Hughes: Media Art Education Summit - what is to be done? - Outline (abstract) about the expert meeting to be scheduled prior to ISEA2008 in Singapore organised by the Pacific Rim New Media Education Working Group (Nina Czegledy, Lynn Hughes, Daniela Reimann) in co-operation with Gunalan Nadarajan, artistic director of ISEA 2008, SG/USA, the Inter-Society for the Electronic Arts (ISEA), Leonardo Education Forum. Contribution to the summit. non aligned initiatives in education culture, Berlin 24-28 May 07, organized by Multitude e.V., in collaboration with Goldsmiths College, London University and Witte de With, Rotterdam. SUMMIT is supported by the Federal Culture Foundation, Germany. 26 May 07, 3 pm, venue: HEBBEL AM UFER HAU 1

Daniela Reimann: Mixed Reality-Projekte in der Bildnerischen Erziehung, das Lernfeld interaktive 3D-Welten und -Identitäten in der Lehrerfortbildung. Contribution to the International Conference of BöKWE (Austrian Professional Association of Art Educators): Art Education: Models and Perspectives in Europe. May 3-6, 2006 in Graz, Austria, 2007

Daniela Reimann: Media art labs in future education at school and university, contribution to the Education Working Group of the Pacific Rim NewMedia Summit 06 Zero0ne, San Jose State University, Ca, 5-7 August 2006, to appear 2007 in the education working group publication, (Leonardo/ISAST has published an experimental journal issue as a product of and response to the Summit). See MIT press journal


2006

Monografie



Daniela Reimann:
Ästhetisch-informatische Medienbildung mit Kindern und Jugendlichen. Grundlagen, Szenarien und Empfehlungen für Gestaltungsprozesse in Mixed Reality-Lernräumen, Oberhausen, 2006 (ATHENA Verlag, ARTIFICIUM Schriften zur Kunst und Kunstvermittlung), ISBN 3-89896-249-0

Daniela Reimann: Abschlussbericht des Forschungsprojekts MediaArtLab@School, Fach Kunst am Institut für Ästhetisch-Kulturelle Bildung der Universität Flensburg, Kiel, Dezember 2006

Beiträge in Buchpublikationen/ chapters in books

Daniela Reimann, Manfred Blohm: Hypermedia- und Mixed Reality-Systeme im Rahmen ästhetischer Projekte an Schule und Hochschule gestalten, in: Kai Hugger u. Dagmar Hoffmann (Hrsg.): Medienbildung in der Migrationsgesellschaft, Bielefeld, (GMK) 2006, S.172-180. Beitrag zum 22. Forum Kommunikationskultur der Gesellschaft für Medienpädagogik und Kommunikationskultur (GMK): Globalisierung, Migration, Medien: Neue Konzepte für Pädagogik und Bildung


DVD MediaArtLab@School - ein Forschungsprojekt im Fach Bildende Kunst, Hrsg: Fach Kunst im Institut für Ästhetisch-Kulturelle Bildung der Universität Flensburg / Prof. Dr. Manfred Blohm, Konzeption: Daniela Reimann, Kamera: Stefanie Vogeler, u.a.; Videoschnitt: Inga Paulsen, Jan Henningsen, Fach Kunst der Universität Flensburg; technische Realisation: Nils Heymann, ZIMT, Universität Flensburg Dezember 2006

Flensburger Beitrag zur DVD "Offene Experimentalmodule für die Lehrerbildung" (Unterrichtsmaterialien) im Rahmen der HWP-Kooperation der Projekte KiMM (Prof. Dr. Michael Herczeg, Dr. Thomas Winkler) und MediaArtLab@School (Prof. Dr. Manfred Blohm, Dr. Daniela Reimann), Hrsg: Institut für Interaktive und Multimediale Systeme (IMIS) der Universität zu Lübeck, 12/2006

Herausgeberschaft/editorial work

Daniela Reimann: Media Art Education at school, university and museum. Future directions to cross the borders of education and technology in the 21st century, in: Daniela Reimann (guest ed., 2006): Newsletter special on media art education of the Inter-Society of the Eletronic Arts, August 2006 (ISSN 1488-3635 #103 August-October 2006), Online Archive of ISEA

Reviewed online papers

Daniela Reimann, Manfred Blohm: Zukunftswelten. Eine interaktive Umgebung für ein szenisches Spiel, 2006, Lehrer Online (Unterrichtsmaterialien interaktive Büne mit robotischen Systemen)

Papers in conference proceedings

Daniela Reimann:
Developing Interactive Environments for Play at School with Students of Arts Education,in: Proceedings of the UNESCO World Conference on Arts Education, Building Creative Capacities for the 21st Century, Lisbon, 6-9 March 2006, contribution to the theme "New technologies Abstract on the Lea Web site , the full paper for download and on the UNESCO culture sector See also short article about the conference in UNESCO online. Statement der Deutschen UNESCO-Delegation hier.

Reader für die Lehrerausbildung Digitale Medien im Fach Kunst/ reader for teacher training in media art education (online text)

Daniela Reimann: Mixed Reality-Spiel-Entwicklung im Fach Kunst. Fach Bildende Kunst/Visuelle Medien der Universität Flensburg, WS 2004/5

2005

Monografie

Daniela Reimann:
Ästhetisch-informatische Medienbildung durch Gestaltungsprozesse mit Kindern und Jugendlichen in Mixed Reality-Lernräumen – didaktisch-methodische Empfehlungen für ein neues Feld der Kunst- und Medienpädagogik, Universität Kiel

Buchbeiträge/ chapters in books

Reimann, D.; Winkler, T.; Herczeg, M.; Höpel, I.:
Investigating the Computer as a Medium in Creative Processes - an Interdisciplinary Approach, selected paper, InSEA on Sea conference "Navigating new Waters" 2003 der International Society for Education through Arts, 2.-8.8.03, Stockholm, Helsinki, Tallin, in: Mary Stokrocki (ed.): Interdisciplinary Art Education, publication of the National Art Education Association (NAEA), Reston VA, USA, 2005, Part III: Future directions, S. 211-221, ISBN: 1-890160-31-8


Reviewed Journal Papers

Daniela Reimann, Manfred Blohm:
The Concept of MediaArtLab@School as a Didactic Tool to Integrate Digital Media, Interactive Systems and Arts in Education. In: Proceedings of the international scientific conference "The Problems of Efficient Artistic Education", 25-26 November 2004, Vilnius Pedagoginis Universitetas, VPU KULTUROS IR MENO EDUKOLOGIJOS INSTITUTAS, Lithuania, 2004, ISBN 9955-516-77-1,ISSN 1392-0340 in: Pedagogika, Journal, S. 68-74, University of Vilnius 2005

Reviewed Papers in Conference Proceedings

Daniela Reimann, Manfred Blohm
Game on- Mixed Reality-Game Development in Media Art Education at School and University. Proceedings of the Conference on Complex Research on Creativity and Implementation of its Results in Educational Practice, 11-12 November 2005, Creativity Centre, Faculty of Psychology, Riga Teacher Training and Management School

Short papers

Daniela Reimann: Die Kunstpädagogische Laborschule Flensburg - ein experimenteller Lernraum für Schule und Hochschule. In: Kulturelle Bildung im Medienzeitalter. Abschlusskonferenz des BLK-Programms Kubim. Hrsg. Zentrum für Kulturforschung (ZfKF) Bonn (ARCult Media Verlagsbuchhandlung für Kultur und Wissenschaft) 2005. ISBN: 3- 930395-69-X


2004

Buchbeiträge/ chapters in books

Reimann, D. ; Winkler, T.; Herczeg, M.; Höpel, I.:
Theorie und Praxis integrierter ästhetischer und informatischer Aus- und Fortbildung (ArtDeCom), In: Handbuch Medien: Medienkompetenz. Modelle und Projekte. Susanne Bergmann, Jürgen Lauffer, Lothar Mikos, Günter Thiele, Dieter Wiedemann (Hrsg.), Bonn 2003 (Bundeszentrale für politische Bildung - Koordinierungsstelle Medienpädagogik), 2004, ISBN 3-89331-541-1

Reimann, D.; Winkler, T.; Herczeg, M.; Höpel, I.:
Medien als Schnittstelle zwischen Kunst und Informatik im Kontext künstlerischer Konzepte und erweiterter Kunst- und mediendidaktischer Vermittlungsfelder, in: Künstlerische Bildung nach Pisa. Beiträge zum Internationalen Symposium Mapping Blind Spaces - Neue Wege zwischen Kunst und Bildung. Kooperation der IGBK, Berlin mit der Landesakademie Schloss Rotenfels in Zusammenarbeit mit dem Museum für Neue Kunst des ZKM | Zentrum für Kunst und Medientechnologie, Karlsruhe, Hrsg. von: Joachim Kettel, IGBK, Akademie Rotenfels, (Athena Verlag, Artificium - Schriften zu Kunst, Kunstvermittlung und Denkmalpflege, herausgegeben von Kunibert Bering, Bd. 18), 2004, S. 412-417, ISBN 3-89896-205-9

Höpel, I., Herczeg, M., Reimann, D., Winkler, T.:
Mixed Reality - Medien eröffnen neue Räume; in: Ermert, K., Brinkmann, A., Lieber, G. (Hrsg.): Ästhetische Erziehung und neue Medien. Zwischenbilanz zum BLK-Programm "Kulturelle Bildung im Medienzeitalter", Wolfsburger Akademietexte 17, Bundesakademie für kulturelle Bildung Wolfenbüttel 2004, ISBN 3-929622-17-3

Reviewed Papers in Conference Proceedings

Winkler, T., Reimann, D., Herczeg, M., Höpel, I.:
Learning in our in creasing world by connecting it to bodyly experience, dealing with identity and systemic thinking, paper for the Site Conference, Atlanta, GA, USA, 2004

Winkler, T., Reimann, D., Herczeg, M., Höpel, I.:
Ästhetisch-informatische Bildung, paper für das 21. GMK-Forum (Gesellschaft für Medien und Kommunikationskultur) Media Arts meets Media Education, Potsdam, 21.-23.11.03, erscheint im Tagungsband 2004

Abschlussberichte (Ministerium SH)/ reports to the minitry of education and European Commission

Universität zu Lübeck, Christian Albrechts-Universität zu Kiel/Muthesius-Hochschule für Kunst und Gestaltung (Hrsg.)
Abschlussbericht des Modellversuchs ArtDeCom, Bund-Länder-Kommission, Bonn, Land Schleswig-Holstein und den Programmträger des Programms Kulturelle Bildung im Medienzeitalter (KuBiM), Zentrum für Kulturforschung, Bonn 2004


2001-2003

Buchbeiträge/ chapters in books

Reimann, D. (2003):
Banking on Learning - The Deutsche Bank Corporate University, in: Nyhan, B., Kelleher, M., Cressey, P., Poell, R.: (Ed.): Facing up for the Learning Organisation Challenge, Vol. II, Selected European Writings , Hrsg.: European Centre for the Development of Vocational Training (CEDEFOP), Thessaloniki. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Commission, S. 143-154 (ISBN: 92-896-0206), (PDF Vol 2), Vol.1

Papers in Journals

Reimann, D.; Winkler, T.; Herczeg, M.; Höpel, I.:
Mixed Reality-Projekte im Arbeitsfeld außerschulischer Jugendmedienbildung, in: CORAX Magazin, Heft 12/2003, RabenStück Verlag Chemnitz, S. 23-25, Beitrag zur Fachtagung "Der Bildungsauftrag der Jugendbildung", Dresden, 7.-9.11.2003, Online auf dem dt. Jugendserver e.V., http://www.jugendserver.de, S. 23-26

Reviewed Papers in Conference Proceedings

Reimann, D.; Winkler, T.; Herczeg, M.; Höpel, I.:
Exploring the Computer as a Shapeable Medium by Designing Artefacts for Mixed Reality Environments in Interdisciplinary Education Processes, in: Proceedings of the ED-MEDIA, World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2003, Honolulu, Hawaii 2003, p. 915-923

Reimann, D.; Winkler, T.; Herczeg, M.; Höpel, I.:
Gaining Computational Literacy by Creating Hybrid Aesthetic Learning Spaces - in: Proceedings of the International Conference on Advanced Learning Technologies (IEEE ICALT) Athen, 2003, short paper

Reimann, D., Höpel, I., Herczeg, M.:
Theory and practice of integrated Arts, Design and Computer Science in Education" - the BLK- model project ArtDeCom, concerence proceedings of the European Conference on Educational Research (ECER) 2001 held in Lille, France over 5. - 8. September 2001

Reimann, D.:
Educating a Flexible Workforce in Europe, paper for the ECER conference held in Edinburgh, 20-25 September 2000

Winkler, T.; Reimann, D.; Herczeg, M.; Höpel, I.:
Creating digital Augmented Multisensual Learning Spaces - Transdisciplinary Education at School between Aesthetic Creating and Building Concepts in Computer Science - in: Berichte des German Chapters of the ACM, Mensch & Computer, Stuttgart, 2003


CD-ROM "Mixed Reality in Lernprozessen", erstellt im Rahmen der hochschulübergreifenden Lehrveranstaltung mit Studierenden der Kunstpädagogik, Muthesius-Hochschule für Kunst und Gestaltung und CAU Kiel (Konzeption): "3D-Internet-Welten und Mixed Reality" und Studierenden der Medieninformatik (technische Realisation), zus. mit Dr. T. Winkler, Multimedia-Praktikum im Studiengang Medieninformatik am IMIS der Universität zu Lübeck, SoSe 2003, Hrsg: IMIS der Universität zu Lübeck, Muthesius-Hochschule Kiel, CAU Kiel

Short papers and abstracts

Reimann, D.; Winkler, T.; Herczeg, M.; Höpel, I.:
Theorie und Praxis integrierter ästhetisch-informatischer Aus- und Fortbildung - Der Modellversuch ArtDeCom, in: Kulturelle Bildung im Medienzeitalter. Projekte - Praxis - Perspektiven. Hrsg.: BMBF, Zentrum für Kulturforschung Bonn, April 2003, ISBN 3-930395-62-2

Reimann, D., Winkler, T., Herczeg, M., Höpel, I.:
Zwischenbericht des Modellversuchs ArtDeCom, Bund-Länder-Kommission, Bonn, Land Schleswig-Holstein und den Programmträger des Programms Kulturelle Bildung im Medienzeitalter (KuBiM), Zentrum für Kulturforschung, Bonn 2002

Reimann, D.:
Interaktiver Dachboden - ArtDeCom - ein Modellversuch, in: Kulturpädagogische Nachrichten Nr. 62/2002, Dortmund, Januar 2002

Reimann, D.:
Das Zusammenspiel von Kunst und Informatik, In: BDK-Nachrichten Schleswig-Holstein, Hrsg.: Bund Deutscher Kunsterzieher (BDK), Februar 2001

Reimann, D.:
Theorie und Praxis integrierter ästhetischer Aus- und Fortbildung - der Computer als Medium in kreativen Prozessen im Rahmen des ArtDeCom-Modellversuchs, Beitrag für "Hyperkult 11 - Computer als Medium - Das Unsichtbare, Medien, Spuren, Verluste", vom 04.-06.07.02, Universität Lüneburg, Abstract in: "Vortragspapiere, Computer als Medium, "Hyperkult 11", Das Unsichtbare, Spuren , Verluste", Version 1.2, Hrsg.: Fachgruppe "Computer als Medium" im FB 8 der Gesellschaft für Informatik und "Labor Kunst und Wissenschaft an der Universität Lüneburg"

Reimann, D., Herczeg, M., Höpel, I.:
Interim reflections on Theory and Practice of Integrated Arts and Computer Science - lessons learnt at German schools, Paper für die European Conference on Educational Research (ECER), Lissabon, 11. - 14.09.2002

Reimann, D., zus. mit der CAU Kiel und dem Institut für Multimediale und Interaktive Systeme IMIS (Prof. Dr. Michael Herczeg) Antragstellung im Rahmen des Mediendidaktischen Hochschulpreises MEDIDAPRIX 2003

Berichte / reports to the European Commission

Reimann, D. and Attwell, Graham
Analysis and Comparison of Social Representations of Vocational Education and Training (VET) in Different European Countries Bremen, 2001


Weitere Publikationen zum Download auf der ArtDeCom Web Site


1995-1998


Reimann, Daniela:
Grundzüge einer digitalen Ästhetik - exemplarisch erarbeitet am Beispiel des Projekts "Digitaler Landschaftspark", Kamp-Lintfort, 1997 (GraTeach)

CD-ROM-Konzeption: Digitaler Landschaftspark - eine Inszenierung von Vorhandenem und Gewesenem, Projektgruppe Via DuiNor in Kooperation mit dem Institut für Medienintegration der Europa Universität Viadrina, Frankfurt an der Oder, Lehrstuhl für Sprachwissenschaft, Linguistische Kommunikations- und Medienforschung (Prof. Dr. H. Schröder), technische Realisation in Zusammenarbeit mit Wojciech Nowak, Kamp-Lintfort 1996

Reimann, Daniela:
The Role of Social Dialogue in Human Resource Development at the Deutsche Bank, case study, Bremen, 1998

Reimann, Daniela:
The Role of Social Dialogue in Human Resource Development at the Deutsche Telekom, case study, Bremen, 1998 "Partnership and Investment in Europe - a comparison of the three German cases, National Report, Bremen, 1998

Reimann, Daniela, Cressey, Peter:
Partnership and Investment in Europe - a Comparison of European Cases in the Finance Sector, Bremen, 1998

Reimann, Daniela.:
Educating a Flexible Workforce for Europe - Recommendations for Designing Responsive Vocational Education and Training - case study, Bremen, 1998



Reale und digitale architektonische Modelle und Projektion der Schülerarbeiten einer 9. Kl. während der Ausstellung im Carl-Friedrich-von-Weizäcker-Gymnasium Barmstedt, Lehrer: Werner Fütterer